Czy PR sprzedaje?

PR sprzedaje, czy nie? Wpływa na to, że zaciekawione osoby, stają się naszym klientem, czy może raczej poprzestają na obserwowaniu naszej firmy? Jak to jest? Często dostaję takie pytania i uczestniczę w dyskusjach o tym, jak to jest z tą parą: PR i sprzedaż. Lubią się, czy raczej żyją w separacji?

O ile podstawowa rola PR-u pozostaje niezmienna: budowanie wizerunku i rozpoznawalności poprzez relacje z otoczeniem, o tyle sposoby realizacji zmieniają się praktycznie z roku na rok. Kiedy zaczynałam pracę w PR w 2006 roku, informacje prasowe zdarzało się wysyłać faxem, a monitoring mediów robiło się ręcznie. Czyli szło się do kiosku, kupowało gazetę, wycinało artykuł i skanowało się zestaw wycinków dla klienta. To zaledwie 13 lat (piszę zaledwie, bo kiedyś rewolucje przemysłowe/ gospodarcze zajmowały i 100 lat ;)), a wszystko się zmieniło. Dzięki narzędziom digitalowym sposób realizacji działań PR zmienił się diametralnie. Trzeba bardzo na bieżąco śledzić trendy, żeby wiedzieć co i jak wykorzystywać.

Jeszcze niedawno PR był postrzegany głównie przez pryzmat media relations, czyli żeby dotrzeć do swoich odbiorców musiałaś korzystać z pośredników w postaci dziennikarzy. Teraz relacje z mediami są swego rodzaju smaczkiem, wisienką na torcie Twojego wizerunku.

A wracając do pytania z tytułu: czy PR sprzedaje? Odpowiadam: jak najbardziej!

Dzięki temu, że coraz częściej do działań PR wykorzystujemy narzędzia digitalowe możemy też coraz dokładniej mierzyć efekty. Wskaźniki, liczby odwiedzin, liczby kliknięć, pozyskiwanie leadów – to nie są już stwierdzenia zarezerwowane dla marketingu czy reklamy. PR świetnie się w tym odnajduje! Co jest fajne, to sama decydujesz jakie wskaźniki chcesz monitorować, żeby sprawdzać, czy to co robisz działa tak, jak chcesz.

Jak PR sprzedaje?

  1. Buduje zaufanie – prześledź swoje własne procesy zakupowe, jak szukasz informacji o produkcie, na co zwracasz uwagę, co Cię przekonuje do zakupu? Najczęściej jest to właśnie zaufania i przekonanie, że kupujesz dobry produkt. A jak nabierasz takiego przekonania? Na przykład czytając opinie i rekomendacje innych osób. To właśnie rola PR, aby dbać o odpowiedni poziom zaufania wśród odbiorców.
  2. Dostarcza informacji – tak, to właśnie rola PR, budowania contentu, aby Twój klient dostał komplet informacji niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej. Czy reklama to robi? Niekoniecznie, choćby ze względu na ograniczoną przestrzeń. W PR masz miejsce na przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi potencjalnego klienta na dłużej. Nie zapominaj o tym!
  3. Zachęca do działania – znając swoją grupę docelową możesz zapytać, sprawdzić, co jest jej największych problemem z jakim się aktualnie zmaga. Korzystaj z tej możliwości do planowania kampanii sprzedażowych z wykorzystaniem PR-u. Bardzo precyzyjnie wskazuj obszary, w których możesz pomóc i dostarczyć rozwiązanie. Zachęć do działania. Pokaż jak kolejny krok wpłynie na ich biznes/ działalność/ rozwiąże problem.

O tym, jakie wskaźniki możesz wybrać do monitorowania i sprawdzania, czy PR u Ciebie działa tak, jak założyłaś piszę też w mojej książce.